Aquí us deixo les idees principals d'aquest article d'en Jordi Simón.
Un problema antic:
Tothom trobava inadequat que un mestre estigués davant d’un auditori durant una hora mostrant transparències plenes de text i que llegís els acetats.
Avui dia, això es reprodueix amb la utilització dels programes de presentacions com el Power Point o l’Impress.
A vegades fins i tot els alumnes es poden limitar a estudiar els “Power-Points” que els dóna el professor.
L’ús tradicional, avantatges i inconvenients:
Podem diferenciar dos tipus d’ús en les presentacions:
· El més tradicional (classe magistral).
· Un ús més creatiu ( constructivisme, aprenentatge social...)
L’ús tradicional de les presentacions | |
AVANTATGES | INCONVENIENTS |
Permet estructurar el discurs amb molta precisió. | Establir un discurs transmissiu i seqüencial entre l’orador i el públic. |
L’alumne sempre té una guia del que s’està dient( termes clau, esquema...) | Molts cops hi ha massa informació a les diapositives i no es llegeix fàcilment. |
L’alumne té mes facilitat per prendre apunts. | L’orador es limita a llegir de la pantalla. |
Es pot inserir: imatges, so , vídeo, enllaços... | Hi pot haver un abús dels elements multimèdia( ex. molt ús d’un mateix so). |
Permet crear esquemes. | Els oradors inclouen més continguts pensant que els alumnes ho assimilen més ràpid. |
Variada gamma de colors i formes per ajudar a clarificar el contingut. | Els colors es col·loquen de forma indiscriminada sense cap ordre i utilitat. |
Si no hi ha un bon sistema d’il·luminació l’aula a les fosques provocarà cansament als alumnes. | |
Si incorporem molts efectes d’animació i transició, correm el risc de que l’auditori miri els efectes i no escolti el discurs. | |
S’estableix a classe un doble discurs: el de l’orador que va explicant i els alumnes que van llegint a ritme diferent. |
L’ús creatiu del Power Point. Com s’identifiquen?
Hi ha un seguit de trets que identifiquen un ús concret de les presentacions com a una modalitat innovadora:
· Presentacions que cerquen i provoquen la interacció professor/ alumne o alumne / alumne.
· Presentacions que incorporem elements propis del llenguatge audiovisual com un element més que ens facilita l’expressió a classe: actituds, normes valors, emocions...
· Presentacions que flexibilitzen el discurs de l’educador.
· Presentacions que faciliten l’aprenentatge cooperatiu.
· Presentacions que propicien l’estructuració, la síntesi i la reflexió de continguts.
· El Power Point dóna suport i potencia les metodologies que conscientment vulguem emprar a classe. No ens les delimita.
12 propostes d’ús creatiu i multimedial del Power Point:
1. Crear una presentació amb una diapositiva central que contingués una miniatura de totes les fotos i que al clicar a sobre s’obrís una nova diapositiva amb la foto ampliada. Tot això acompanyat de botons per facilitar una bona navegació per la presentació.
2. Crear un “sac de sons” , mitjançant enllaços entre textos escrits en una diapositiva i sons, ens permetessin tenir accés aleatori i instantani a un repertori.
3. Crear material escrit, fer esquemes amb Power Point i posar un marc a un parell de fotografies que és més fàcil que amb programes especialitzats.
4. Crear una sèrie de diapositives amb preguntes i enllaços a diapositives amb les respostes correctes i fer una sessió de repàs d’un tema.
5. Fer un Power Point com a treball avaluable als nostres alumnes d’un tema en concret per a sintetitzar i repassar conceptes.
6. Tenir una diapositiva de Power Point preparada amb tot una sèrie d’elements i entre tots anar-los col·locant en el lloc corresponent i fer així una tasca de creació conjunta.
7. Si tenim una tauleta gràfica podem usar el Power Point com a pissarra. No cal portar les presentacions completament acabades ja que el fet de construir-les entre tots utilitzant un sistema de visualització col·lectiu és enriquidor.
8. Usar els Power Point com a baguls de contistes, d’ on apareixen tot d’objectes que farem servir per explicar el conte: protagonistes, decorats,...
9. Agrupar un conjunt d’imatges i sons amb la mateixa finalitat de transmetre que un vídeo per crear un debat a classe.
10. Fer que els alumnes facin una presentació amb imatges i sons com si fos un vídeo per exposar un tema en concret i generar debat a classe.
11. Recollir idees i poder-les plasmar de forma digital.
12. A l’hora de crear un Power Point s’ha de ser una mica creatiu, flexible i pensar com aprèn l’alumne.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada