diumenge, 7 de novembre del 2010

Prepara't un Power Point per a les teves classes, però no l'ensenyis als teus alumnes.

Aquí us deixo les idees principals d'aquest article d'en Jordi Simón.

Un problema antic:
Tothom trobava inadequat que un mestre estigués davant d’un auditori durant una hora mostrant transparències plenes de text i que llegís els acetats.

Avui dia, això es reprodueix amb la utilització dels programes de presentacions com el Power Point o l’Impress.

A vegades fins i tot els alumnes es poden limitar a estudiar els “Power-Points” que els dóna el professor.

L’ús tradicional, avantatges i inconvenients:
Podem diferenciar dos tipus d’ús en les presentacions:
·         El més tradicional (classe magistral).
·         Un ús més creatiu ( constructivisme, aprenentatge social...)


L’ús tradicional de les presentacions
AVANTATGES
INCONVENIENTS
Permet estructurar el discurs amb molta precisió.
Establir un discurs transmissiu i seqüencial entre l’orador i el públic.
L’alumne sempre té una guia del que s’està dient( termes clau, esquema...)
Molts cops hi ha massa informació a les diapositives i no es llegeix fàcilment.
L’alumne té mes facilitat per prendre apunts.
L’orador es limita a llegir de la pantalla.
Es pot inserir: imatges, so , vídeo, enllaços...
Hi pot haver un abús dels elements multimèdia( ex. molt ús d’un mateix so).
Permet crear esquemes.
Els oradors inclouen més continguts pensant que els alumnes ho assimilen més ràpid.
Variada gamma de colors i formes per ajudar a clarificar el contingut.
Els colors es col·loquen de forma indiscriminada sense cap ordre i utilitat.

Si no hi ha un bon sistema d’il·luminació l’aula a les fosques provocarà cansament als alumnes.

Si incorporem molts efectes d’animació i transició, correm el risc de que l’auditori miri els efectes i no escolti el discurs.

S’estableix a classe un doble discurs: el de l’orador que va explicant i els alumnes que van llegint a ritme diferent.



L’ús creatiu del Power Point. Com s’identifiquen?
Hi ha un seguit de trets que identifiquen un ús concret de les presentacions com a una modalitat innovadora:

·         Presentacions que cerquen i provoquen la interacció professor/ alumne o alumne / alumne.

·         Presentacions que incorporem elements propis del llenguatge audiovisual com un element més que ens facilita l’expressió a classe: actituds, normes valors, emocions...

·         Presentacions que flexibilitzen el discurs de l’educador.

·         Presentacions que faciliten l’aprenentatge cooperatiu.

·         Presentacions que propicien l’estructuració, la síntesi i la reflexió de continguts.

·         El Power Point dóna suport i potencia les metodologies que conscientment vulguem emprar a classe. No ens les delimita.


12 propostes d’ús creatiu i multimedial del Power Point:
1.    Crear una presentació amb una diapositiva central que contingués una miniatura de totes les fotos i que al clicar a sobre s’obrís una nova diapositiva amb la foto ampliada. Tot això acompanyat de botons per facilitar una bona navegació per la presentació.

2.    Crear un “sac de sons” , mitjançant enllaços entre textos escrits en una diapositiva i sons, ens permetessin tenir accés aleatori i instantani a  un repertori.

3.    Crear material escrit, fer esquemes amb Power Point i posar un marc a un parell de fotografies que és més fàcil que amb programes especialitzats.

4.    Crear una sèrie de diapositives amb preguntes i enllaços a diapositives amb les respostes correctes i fer una sessió de repàs d’un tema.

5.    Fer un Power Point com a treball avaluable als nostres alumnes d’un tema en concret per a sintetitzar i repassar conceptes.

6.    Tenir una diapositiva de Power Point preparada amb tot una sèrie d’elements i entre tots anar-los col·locant en el lloc corresponent i fer així una tasca de creació conjunta.

7.   Si tenim una tauleta gràfica podem usar el Power Point com a pissarra. No cal portar les presentacions completament acabades ja que el fet de construir-les entre tots utilitzant un sistema de visualització col·lectiu és enriquidor.

8.    Usar els Power Point com a baguls de contistes, d’ on apareixen tot d’objectes que farem servir per explicar el conte: protagonistes, decorats,...

9.    Agrupar un conjunt d’imatges i sons amb la mateixa finalitat de transmetre que un vídeo per crear un debat a classe.

10. Fer que els alumnes facin una presentació amb imatges i sons com si fos un vídeo per exposar un tema en concret i generar debat a classe.

11. Recollir idees i poder-les plasmar de forma digital.

12. A l’hora de crear un Power Point s’ha de ser una mica creatiu, flexible i pensar com aprèn l’alumne.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada