dimecres, 29 de setembre del 2010

EL LLENGUATGE AUDIOVISUAL


Resum del 1r capítol del llibre: FERRÉS, J. (1992). Vídeo y educación. Ed. Paidós. Barcelona.

La Tercera Ona:
Primera Ona la revolució agrícola
Segona Ona La revolució Industrial
Tercera Ona o societat super-industrial o era tecnotrònica, revolució científic-tecnològica, era espacial, era de la informació, civilització de la imatge, o era de la informàtica una època de canvis accelerats on la imatge és avui en dia la forma superior de comunicació .

El desfasament de l’escola:
En una societat que es transforma a un gran ritme , l’objectiu de l’educació no tindria que centrar-se en el present.
Les imatges visuals i sonores bombardegen a les noves generacions .
Els mass media és el mitjà pel qual els joves coneixen la realitat, contràriament els joves abandonen l’escola sense la més mínima preparació per l’ús racional d’aquests mitjans.
Alguns professors al·leguen que es molt elevat el preu que es té que pagar pel canvi tant a nivell personal com econòmic i social. Altres professors consideren que el mass media són molt eficaços, però es neguen a integrar-los a l’escola per optimitzar el procés d’aprenentatge.

La por al canvi:
La por al canvi i estar obsessionats amb el passat han portat a l’escola a la inadaptació : “ Fins els últims anys l’ensenyança s’ha basat en la paraula del professor exclusivament”.

El desfasament en xifres:
Aquest gran desfasament entre l’escola i la societat per a la que teòricament l’escola prepara, es degut a la por al canvi.
Un estudi deia que el 80% de la informació assimilada entre els adolescents espanyols d’ entre 12 i 15 anys els hi arriba a partir dels mitjans de comunicació i que només un 20% els hi arriba a través de l’escola de la qual només un 4% és informació útil per la vida.

Un nou home:
El cervell de l’home es divideix en dos hemisferis:
L’hemisferi esquerre que controla la part dreta del cos i és l’hemisferi intel·lectual, analític, actiu...
I l’hemisferi dret que controla la part esquerre del cos i és l’hemisferi artístic, simbòlic, emocional, creatiu...
Des de fa molt de temps que sempre ha prevalgut l’hemisferi esquerre però amb els nous temps està tornant a predominar l’hemisferi dret, gràcies als mass media de l’era electrònica.

Una nova forma de conèixer:
L’actual profusió d’imatges i de sons està donant lloc al naixement d’un nou tipus d’intel·ligència. El nou home amb predomini de l’hemisferi dret , entén sobretot d’una forma sensitiva, coneix a través de sensacions. Reacciona davant els estímuls dels sentits, no davant l’argumentació de la raó.
L’escola és racionalista i jerarquitzada. Hi ha una estructura per les idees. Estan construïdes unes sobre les altres i es necessari entendre els nivells inferiors dels conceptes per poder passar a nivells més complexes.

Un nou llenguatge:
El llenguatge audiovisual és aquell que comunica les idees a través de les emocions , és a dir comunicar les intencions en l’acte mateix suscitant emocions.
Característiques principals del llenguatge audiovisual:
-Barreja: es barreja so- paraula- imatge, per crear al receptor una experiència unificada.
-Llenguatge popular.
-Dramatitzar: per crear tensió.
-Relació òptima entre fons i figura.
-Presència: el canal electrònic fa present, amplifica l’efecte de presència, ja que es veu o s’escolta en tot el cos.
-Composició per <<flashing>>:  presentació dels aspectes que destaquen aparentment sense ordre,sobre un fons comú.
-Encadenament <<de mosaic>>: deductiu, casual, els elements d’un mosaic semblen inconnexes si s’aïllen uns fragments.

El nen creix absurd:
El desordre cultural persistirà mentre l’escola pretengui educar als nens amb sistemes i instruments vàlids fa cinquanta anys.

L’escola ha estat i és víctima d’aquesta situació conflictiva,però pot convertir-se en una institució entre les dos cultures, facilitant una aproximació dialèctica i crítica entre elles. La tasca unificadora de l’escola exigeix que la seva pròpia estructura es basi en la coherència entre la sensibilitat dels nostre temps, els mitjans de que disposa i el propi sistema cultural.

Una educació en estèreo:
Actualment es parla amb la imatge en contes de parlar de la i matge.

Les escoles igual que els mitjans de comunicació poden funcionar en mono, encara que utilitzant canals diferents.

L' educació en estèreo és la resposta.<< En ocasions serà el registre artístic, global, intuïtiu, gustatiu, el que domini.En altres, el registre analític, rigorós, seqüencial, abstracte. De l'un al altre hi ha un pont, però repectant els punts de vista i les dominàncies.>>

Una educació en estèreo utilitzarà la comunicació, el diàleg i la confrontació per facilitar el pas de les emocions a l'hemisferi de la reflexió i la racionalitat.
L'audiovisual de grup neix amb vocació de fer una educació en estèreo.Assumeix el millor dels mass media (una forma específica d'expressió) i de la cultura del llibre. I es contraposa als excessos de cada un d'ells.

El vídeo didàctic facilita la coherència entre la sensibilitat de l'alumne, La especificació dem mitjà i de l'evolució del sistema social.

L'educació en estèreo converteix a l'escola no en un centre d'ensenyança, sinó d'aprenentatge.


Activitat a classe:
Aquest vídeo treballa bàsicament l'hemisferi esquerre, és un vídeo textual que et dóna molta informació, ordenada , sintètica, música d'acompanyament.Aquest tipus de vídeo són importants per treballar individualment i fer un treball per ex.

El següent vídeo visualitzat el que ens transmetia eren emocions,vídeos motivadors la música reforça les emocions de les imatges, és pot veure en grup ja que es podria comentar,no tenen que ser ordenats i coherents ja que no es mostren tantes accions.
Distingir entre fer un vídeo i el que és fer un vídeo.




Per aprofundir una mica més en aquest tema, podem consultar aquesta entrada del blog de l'assignatura de GTIC on hi podem trobar més informació:






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada